Socker , en dödsfälla!

Jag har hoppat  runt lite på endel bloggar, särskilt bloggar som jag slumpvis klickat mig in på. Det står om diverse nyårslöften men även om vanlig vardag och jag kan inte mer än tappa hakan när jag ser allt detta pladder om socker och onyttigheter, löften om att sluta fika typ 10 ggr om dagen eller att inte köpa godis iaf mer än varannan dag? antingen är det så att alla överdriver eller så är dessa människor så totalt sockerberoende? varför är jag inte förvånad? ..

Om man säger såhär, nu ska vi snacka mat eller livsmedel kanske det heter, iaf allt vi äter !
Hur peppad och målinriktad blir man av att läsa om allas sötsaker? Snarare sugen va .. Jag kan inte komma på någon gång som jag kommit in på en blogg som skriver om nyttigheter! Jag tror jag aldrig i hela mitt liv ätit så mycket "onyttigt" som jag äter nu. Jösses kanske ni tänker? Och med det menar jag att jag kanske på sin höjd äter godis en gång i veckan? Japp, jag har blivit påverkad, jag har testat ist för att avstå och därför kan jag inte låta bli att nalla i påsen efter sisodär 3 bitar ur älsklings godispåse, men sen är jag nöjd. Jag behöver inget mer. Det räcker?
 
Dom människor som kan stoppa i sig hela påsen utan problem finns överallt nu för tiden. och det skrämmer mig! Ribban höjs hela tiden och vi blir mer och mer motagliga för socker och sötsaker, så man till slut inte kan klara sig utan det. Och för att inte tala om snabbmat? Ska vi  äns gå in på det. Jag har ju iof redan börjat, så mycket snabbmat och ni får ursäkta mig äckligheter som vi i sverige börjat sätta i oss, jag skulle få ångest? Och framförallt mår man inte bättre, man bildar ett HA BEGÄR av fett och socker, ett beroende. Inget du blir piggare av Mår bättre av under längre perioder utan något som är en njutning för stunden för att senare behöva ha igen igen och igen...

Jag säger inte att man inte ska få gotta sig, unna sig ibland, men hur skulle det vara om vi faktist tog till oss ordet IBLAND och gick efter det. Det blir för det första mycket godare, speciellare och mer "festligt" som min farmor skulle uttryckt det. Men framförallt slippa dessa beroenden. Och när du stiger över 40 års åldern är dessa inte bara beroenden utan kan även medföra hemska sjukdomer som medför att man dör i förtid! Går du inte upp i vikt eller påverkas utåt sett nu så betyder inte det att du inte kommer påverkas i framtiden. Och det är när framtiden kommer som det blir svårare, som du är fast i ett beroende. Ju för desto bättre!

Är man redan inne i denna fälla så kan det vara svårt att ta sig ur den, jag kan gott och väl tänka mig det, därför tänker jag ta min pappa som ett ex för att pusha (dom som känner sig en gnutta träffade av detta beroende)

Min pappa var inte sockerberoende, visst åt han godis och chips när det bjöds, men vad han framförallt åt var Midda, den enda måltiden under dagen han, hann med inom jobbet. På fredagar åt vi oftast pizza i min familj,smarrigt va? (vilket dock gör att det sätter sig som en klump i min mage nu för tiden, bara efter halva.)
Hur som helst fyllde min far 40 år, han bestämde sig för att tag i sitt liv, inte sluta äta! Utan snarare börja äta, på regelbundna tider, ungefär 5 ggr om dagen. Träning blev en daglig rutin (springa och cykla) Och vi andra familjmedlemar blev mer eller mindre inblandade.

Jag har inte ätit vanlig vit pasta, eller vad kallar ni det? På säkert flera år, förutom enstaka gånger när man är bortbjuden. Fulkornsris, bulgur och Quinoa är vardagsmat för mig. (varför äta en pasta som ska se mer aptitlig ut för ögat men smakar näst intill lika dant med skillnad att den innehåller tillsatta dåliga ämnen?) Jag äter kött och fisk regelbundet som alla andra, så vad är egentligen problemet? Är det så svårt att avstå från dom där pomesen iaf under vardagarna? Deta handlar inte om att avstå från allt, utan bara att hitta bättre allternativ.
Okej, alla behöver inte vara så antusiastiska som jag, det jag menar är bara att det behöver inte vara så svårt.. Det betyder inte att man måste göra sig av med något, bara äta vid rätt tillfällen! (dvs inte alltid!)

Jag tränar inte mer än någon annan, snarare mindre, dansar 1 gång i veckan och kör jympa-pass kanske max 1-2. Just därför känns det ännu viktigare att iaf försöka hålla sig någorlunda till maten.
Vet ni att en en 50cl
coca cola flaska  innehåller lika mycket kalorier som en halv chips påse? Och att en chipspåse överstiger hela dagsbehovet (kalorimässigt) för vad en tjej ska få i sig under 1 dag.

Glömde föresten att säga att pappa gick ner 30 kilo på 4 månader. Att hans läkare säger att han har toppvärden.

Jag menar bara.. Det är aldrig försent!

Och ni som inte vill läsa detta långa inlägg om kost får gärna hoppa över, jag pekar inte ut någon eller några, bara berättar min uppfattning av det hela


Någon som fick sig en tankeställare?
 
(jag verkar visst kunna skriva om vad som helst förutom uppsatsen som väntar)

Trevlig söndag på er!

Kommentarer
Postat av: s

bra skrivet! håller med dig totalt. jag har också som löfte att bli nyttigare, grejen är att jag äter chips (min last) en gång i veckan, på helgen. och dricker en 33cl cola till det. för mig är det mycket! sen har jag festat var trejde helg, låter kanske inte mkt men det är det i längden då man får i sig kanske 4 glas vin..
Nu när du sa det där om chipsen och colan börjar jag verkligen tänka efter, trodde inte det var så jäkla mkt i men kalorier är ju osynliga tills dem sitter på röven :P

2008-01-06 @ 14:56:12
Postat av: Johanna

S: Tack :) Tycker absolut det är okej att få ha en "unna sig" dag i veckan som du uttrycker det, men är man även ute och festar endel så är ju det också att unna sig! Kämpa på, jag hejjar på dig! ;)

Postat av: Anna

det där var bra skrivet, fick nästan dåligt samvete för min "hälsa" hehe :P Nej men inser att jag verkligen MÅSTE bli nyttigare nu (och denna gång: inte bara något jag säger, som det brukar bli). Jaja, bra skrivet var det iallafall!

2008-01-06 @ 19:23:53
URL: http://faantastique.blogg.se
Postat av: Johanna

Anna: tack! Jag är verkligen inte ute efter att ge någon dåligt samvete, snarare uppmärksamma och få lite insikt, precis som du sa att du fick! :) Ta det lite lätt och sätt inte upp för höga mål, sakta men säkert är bra! Lycka till! :)

2008-01-06 @ 19:28:27
URL: http://johannnaas.blogg.se
Postat av: R

håller helt och hållet med.
jag gör precis som du, äter quinoa och bulgur istället för pasta, och försöker hålla mig ifrån onyttigt halvfabrikat när det finns bättre alternativ. man kan börja sakta, som du säger, med att ersätta sötsuget med tex frukter. Päron är en jättebra ersättare om suget kommer. Tränar på gym gör jag dessutom 4-5 ggr / veckan, lite sämre med cardion :P det är min svaghet, samt att det kan bli lite för mkt alkoholförtärande emellanåt. Men det ska jag försöka ändra på tids nog. Det kommande halvåret ska jag ut och resa jorden runt, då kommer det nog inte vara lika lätt att hålla koll på kcal intaget ;)

2008-01-06 @ 20:26:26
Postat av: Johanna

R: Va härligt att höra någon som är på samma bana!:) Som du säger är frukt en väldigt bra ersättare, jag är en riktig fruktoman och godare blir det dessutom när man blandar dom tillsammans, (fruktsallad) en perfekt efterätt.

Att du gymmar så pass mycket som du gör ska du ha en stor elloge för,det är nämligen träningen som jag har svårast för, dansen är en sak (den har jag sysslat med hela livet)då det äen bestämd tid varje vecka,men gympa-pass och liknande där det handlar om att själv hitta en tid som passar, blir det dåligare med.

Du verkar ha stora planer, jorden runt! vilken utmaning, du får väll försöka hålla dig så gått det går kring maten iaf, du kommer ju säkerligen få pröva på en hel del olika maträtter :) Ha en trevlig resa! och föresten, rätta mig om jag har fel, men bodde du i kungsängen? Är lite smått nyfiken då jag också bor här :)

2008-01-06 @ 20:49:03
URL: http://johannnaas.blogg.se
Postat av: R

jo fruktsallad är ju bland det bästa som finns :D blir lite dyrt i längden bara om man ska äta det var och varannan dag som jag försöker göra, antingen till mellanmål på dagen eller till kvällsmål när suget kommer :)

haha tack, det var inte så lätt i början, men som du säger, man skapar en rutin och då är det bara att följa den.

stora planer, var mest en idé på skoj med några polare för ett halvår sen, nu är den en vecka bort :P börjar känna av nervositeten lite. tack ska du
ha :D jajjamen, jag bor i kungsängen ;)

2008-01-06 @ 21:11:43
Postat av: Mark

Hej, bra skrivet. Vill bara påpeka att en halv chipspåse täcker iNTE en kvinnas dagsbehov då en halv chipspåse "bara" innehåller cirka 530 kcal vilket är 1/4 av en kvinnas dagsbehov.

2009-03-01 @ 21:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback