Sminkfavoriter

Hej bloggen!

Emelie heter jag och är en vän till Johanna. Jag tänkte berätta om mina favoriter kring smink och hudvård samt hur jag sminkar mig en vanlig dag.

Rengöring

Rengöring är en av de viktigaste produkterna i badrumsskåpet.  Rengöringen ska ta bort smuts utan att torka ut huden. Välj en efter din hudtyp och satsa gärna extra pengar på den.  Min favorit kommer från Biotherm och heter Biosource Foaming Cleansing Gel.




Ansiktsvatten

Enligt mig är ansiktsvatten inte lika viktigt men det är absolut bra att ha.  Om huden är torr kan man bara använda sig av ansiktsvattnet på morgonen och utesluta rengöringen. Rengöringen har en tendens att torka ut huden och du har ändå tvättat dig på kvällen med den. Även denna favorit kommer från Biotherm och heter Biosource Clarifying Lotion.




Ansiktskräm

Huden måste ha fukt och självklart är det då viktigt med en bra ansiktskräm. Jag har testat naturliga krämer samt vanliga och favoriten är Aquasource Non Stop - Oligo Thermal Gel. Den sjunker in i huden snabbt och har en fräsch doft.




Foundation/puder

En snygg grund är verkligen något jag uppskattar. Jag har prövat allt från Diors sprayfoundation till Helena Rubensteins flytande. Min favorit har tillslut blivit Kanebos foundationpuder Total finish. Total finish ger en jämn färg, täcker hyffsat och framför allt är den otroligt lättapplicerad då det är som ett torrt puder. Det mattar ner så jag skulle säga att den passar bäst till en normal/fet hudtyp. Om ni har svårt att hitta en foundation i rätt ton, köp då en halvtäckande vilket gör att den egna hudtonen lyser igenom.




Concealer

Concealer är ruskigt svårt att hitta tycker jag. Just nu är min favorit en penna från L'Oreal som heter L'Oreal Touche Magique Concealer. Den sjunker in i huden utan att framhäva flagor om man är torr. Applicera runt ögonen, näsvingarna och på andra skavanker.



Ögonfransböjare

Om man föds med helt spikraka ögonfransar som jag kan det vara bra att ha en böjare. Min kommer från Shiseido och är helt fantastiskt bra. 




Ögonskugga

Jag tycker att det är fint med en beigeskimmrande ögonskugga som inte syns allt för mycket. Applicera över hela ögonlocket och även i ögonvrån. Det öppnar upp ögat och gör det lite piggare. Jag använder en från Lancome.




Eyeliner

Om jag använder eyeliner drar jag en vitbeige penna innanför den undre fransraden. Ögat blir lite större och ser definitivt piggare ut. Här har jag inte hittat någon som är sådär super, jag använder en helt okej från Isadora.


Mascara

Mascaradjungeln är en av dom djupaste och här tycker jag inte att det brukar vara så stor skillnad på kvalité i förhållande till priset. Jag brukar använda en brun/svart då det inte ger ett lika hårt intryck. Jag gillar Max factors mascara Masterpiece men även Lancomes Hypnose som är otroligt dryg.



Rouge

Jag tycker om rosaröda rouge men även persikofärgade. I höst kommer jag att satsa på ett åt det rosa hållet, blir jättefint till blek hy! Mitt rouge kommer från NARS och det är sjukt pigmentrikt, det har räckt i ca 3 år och hälften är inte ens slut. Ta rouge på borsten och knacka med fingret på den så överflödigt rouge försvinner. Le och applicera rouget på äppelkinderna och dra det lite uppåt. Ett tips är att ha en bomullspad som du kan tona ut kanter eller helt enkelt ta bort om det blir för mycket.





Läppglans/stift/salva

Jag brukar vara så tråkig att jag använder mig av Försvarets hudsalva. Helt klart en favorit som återfuktar läpparna hur bra som helst. Om man vill ha färg på läpparna älskar jag röda läppar men har tyvärr inget rött läppstift själv. Annars är det ruggigt snyggt att ha beigerosa läppar, den färgen finns hos de flesta märken. 







Vilket smink använder ni? Tips mottages tacksamt!



Translation
My name is Emelie and I am going to show you my beautyfavourites. I like skincare from Biotherm and make up from Kanebo, Lancome, NARS, Max factor and Shiseido.


Kommentarer
Postat av: Stina

Jag använder minralfoundation från FACE, ger fin lyster åt hyn. Älskar min nattcreme från Ole Henriksen, Pure Perfection, superbra till torr hy.

Postat av: Åsa

hej! Vill tipsa om ett jättebra puder. IsaDoras Mineral Compact Powder. Som du förstår är det ett mineralpuder och är lite mer skonsamt för huden eftersom den inte täpper igen porerna.

2008-09-10 @ 17:56:42
URL: http://aawjk.blogg.se/
Postat av: Anna!

så mycket produkter och ändå ser du inte alls så sminkad ut på bilden? bra tips och utförligt inlägg, sånt gillas!

2008-09-10 @ 18:07:24
Postat av: Emelie

Jag är jättenyfiken på mineralsmink! Rubia och Åsa jag har hört att det är svårapplicerat? Min pojkvän har precis köpt hudprodukter från Ole Henriksen och han älskar dem :) Men de verkar så dyra, krämer och sådant tar ju slut så fort..



Anna, haha ja, jag tar väl lite av allting helt enkelt. Men hellre det än för mycket :) Tack!

2008-09-10 @ 18:47:40
Postat av: Malin

Hur fungerar Cocealer pennan? Suddar du ut där du har använt? Är det lätt att applicera? Själv använder jag en flytande variant från Wet 'n' Wild från Usa, som är ruggigt bra. Men det är alltid kul att testa olika. Kul blogg förresten, kmr följa! Kram Malin

2008-09-11 @ 17:29:03
URL: http://olsonmalin.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det är som en pensel man suddar ut med, jag brukar även använda fingrarna. Man vrider längst upp på pennan och då kommer det kräm på penseln. Den är jättelätt att applicera!

2008-09-12 @ 09:44:27
Postat av: J

Tack för tipsen!

2008-09-12 @ 20:01:25
URL: http://covet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback