skönhetssömn


image1228

Jag behöver verkligen min skönhetssömn, jag känner det, men framförallt ser jag det. det märks faktist, inte bara ett uttryck utan även sanning. Sen jag började jobba kväll/natt har inte bara mitt humör och min trötthet smygit sig fram utan även påverkat mit utseende. Man ser inte bara hängigare och dåsigare ut, har även märkt att min hy påverkas. Brukar annars aldrig ha någon problemhy alls men det har faktist visat sig endel orenheter som ploppar upp här och var. Usch. I need my beautysleep och till råga på allt gick jag upp 7 imorse när det visar sig att min tretimmars lektion är inställd, börjar 2! åh, hade gjort vad som helst för att få sovit ut den här morgonen.


Därför tänkte jag rada upp några punkter på hur du får en bättre sömn
(för det kan väll inte bara vara jag som har sömnproblem? tror dock att mina sömnproblem har mest att göra med punkt 1)

  • Stress: Ständig stress utan återhämtning påverkar hjärnan och sömnen ger inte längre den återhämtning den ska ge. Ha inte för många bollar i luften samtidigt - lär dig säga nej!
  • Fysisk aktivitet: Motionera regelbundet, dock inte för sent på dagen.
  • Mat: Undvik tunga måltider nära sänggåendet - matsmältningen håller dig vaken halva natten. En tom mage är heller inte bra för sömnen.
  • Dryck och stimulantia: Alkohol ökar sömnigheten avsevärt men gör att du sover sämre. Undvik kaffe, cocacola och starkt te, som innehåller uppiggande koffein.
  • Oregelbundna tider: Nattliv, sena studier eller småbarnsvak gör att man sover på andra tider, vilket i sin tur gör att man har svårt att somna nästa kväll.
  • Varva ner i tid: En till två timmar innan du ska sova, avsluta alla viktiga saker. Ägna sista tiden före sömnen åt tv, en bok eller småprat. Inget som anstränger hjärnan.


Det ska bli underbart med jul och ledighet!

Kommentarer
Postat av: Anna

Mysig blogg du har:)

Postat av: Johanna

anna: Tack, vad gullig du är :)

2007-12-17 @ 14:50:39
URL: http://johannnaas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback